L'Ajuntament engega una campanya de sensibilització de neteja viària amb els ciutadans com a protagonistes
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònicComparteix a Linkedin
Imprimir
Notes de Premsa
22 ABRIL 2013

La campanya porta el lema Dit i Fet i vol conscienciar la població que per tenir un poble més net cal la implicació de tothom

Aquest matí, l'alcalde, Miquel Buch, i la regidora de Medi Ambient, Marisa Fererras, han presentat davant els mtijans de comunicació la nova campanya de recollida i neteja viària Dit i Fet. La campanya va lligada al nou contracte de neteja amb l'empresa CESPA que es va signar a primers d'any i que incorpora notables millores en el servei, com ara una neteja més dinàmica i adequada a les diferents necessitats puntuals, una reducció dels residus en general i noves accions per potenciar el reciclatge entre la població.

Durant la seva intervenció, la regidora de Medi Ambient ha explicat les principals millores que els ciutadans precebran en el servei del neteja, com ara una intensificació de la neteja quan les circumstàncies ho requereixin, la instal·lació d'àrees de contenidors amb els cinc fraccions a tot el poble per faciltar el reciclatge i la nova recollida que es farà als comerços, també de totes les fraccions. La intensificació de la neteja a les platges i la propera posada en marxa de nous serveis com ara la recollida a domicili d'electrodomèstics de línia blanca i les minideixalleries de residus especials són altres de les millores a les quals s'ha referit Ferreras. 

Una de les novetats del contracte és que el 3% del pressupost es destinarà a fer accions per fomentar el civisme i la sensibilització entre la ciutadania. El primer pas en aquest sentit és la posada en marxa d'aquesta nova campanya que comptarà amb una implicació molt directa per part dels ciutadans. Amb el lema Dit i Fet (la immediatesa és cosa de tots: el ciutadà  “diu” però tots –Ajuntament i ciutadà- “fem”) la campanya se centra en la necessitat que ciutadans i Ajuntament col·laborin plegats per poder gaudir d'un poble més net i amb millors resultats de recollida selectiva. Així, un dels eixos centrals de la campanya seran els missatges relacionats amb la recollida selectiva i la neteja viària, que generaran els mateixos ciutadans. Aquests missatges es difondran a través del web i butlletí municipals, Ràdio Premià de Mar, les xarxes socials i altres suports com ara banderoles o parades d'autobús, i faran referència a actituds cíviques i de respecte vers els espais públics. Separar la brossa, recollir els excrements dels animals, evitar els  mobles i trastos vells al carrer, fer bon ús dels passos soterranis i utilitzar les papereres són alguns dels aspectes en els quals s'incidirà.

L'alcade Buch, durant la seva intervenció ha recordat el compromís de l'equip de govern de fer que Premià de Mar sigui un poble més net i s'ha referit al nou contracte de neteja, del qual ha destacat que "l'experiència dels darrers 12 anys ens ha permès veure què calia millorar i per això hem fet un contracte molt més ajustat a l'actual realitat de Premià de Mar". Buch  ha volgut fer especial èmfasi en la  bidireccionalitat de la campanya Dit i Fet, que farà possible que els ciutadans en siguin els actors principals. En aquest sentit, s'ha refetit a la importància i a la novetat que comportarà el fet que el ciutadà podrà dir a on creu que falla l'Ajuntament i/o què podem fer entre tots per tenir uns carrers més nets. 

Espai itinerant
Un altre dels eixos forts de la campanya serà el vehicle itinerant, que pretén ser l'espai de referència del servei, ja que mantindrà un contacte directe i permanent amb els veïns. Aquest espai estarà dinamitzat per un educador ambiental i tindrà una doble funció. D'una banda, servirà per recollir percepcions, queixes, suggeriments i dubtes relacionats amb la recollida selectiva, la prevenció de residus i la neteja viària, alhora que oferirà als ciutadans les eines per millorar i resoldre els problemes o punts febles detectats. I d'altra banda, oferirà tallers participatius (“make and take”) relacionats amb la reutilització i la prevenció de residus.  

El vehicle itinerant pren importància des del principi de la campanya i tindrà una presència constant al carrer, ja que amb una periodicitat variable segons les necessitats de cada moment s'anirà ubicant a diversos indrets de tot el poble. Des del mateix espai s'elaboraran els missatges dels ciutadans sobre la importància del civisme i la col·laboració ciutadana en matèria de neteja viària i recollida selectiva.

Nous Contenidors
El canvi de contenidors es començarà a fer aquesta setmana i serà el tret de sortida de la posada en marxa del nou servei de recollida i neteja viària. Amb l'objectiu de facilitar al màxim la separació de tots els residus, s'instal·laran àrees completes de contenidors amb totes les fraccions a tot arreu a on sigui possible.  

El canvi de contenidors és una aposta per incrementar la recollida selectiva, alhora que suposarà una millora en l'aspecte dels carrers de Premià de Mar. Els nous contenidors esdevindran també un element de comunicació i sensibilització i inclouran una part dinàmica amb uns missatges que s'aniran canviant en funció dels aspectes a reforçar en cada moment, sempre amb l'objectiu de millorar la quantitat i la qualitat de la recollida selectiva.

La campanya Dit i Fet va acompanyada d'una nova imatge gràfica que es veurà reflectida també als vehicles de recollida, als uniformes dels treballadors i a totes les accions que es vagin desenvolupant en matèria de neteja viària i recollida selectiva els propers anys. En funció dels resultats obtinguts cada any i de les necessitats que es vagin detectant, la campanya anirà incorporant elements nous. 

Roda de premsa enregistrada per Ràdio Premià de Mar

Campanya Dit i Fet. Alcalde Buch, regidora Ferreras i representants de CESPA

Camió Dit i Fet

Camió Dit i Fet lateral

Rànquing problemes platges

Rànquing problemes carrers

Nous contenidors

^